Wikia

Scale12154
De haar-tisten is het 8ste album in de reeks en verscheen in voorpublicatie van 6 maart tot 21 juni 1979 in Het Laatste Nieuws. Inspecteur Sapperdeboere maakt voor het eerst zijn opwachting.

InhoudEdit

Leeswaarschuwing: Onderstaande tekst bevat details van de plot en/of de afloop van het verhaal.

Kiekeboe is op weg naar zijn werk wanneer hij getuige is van een politieachtervolging. Edelmoedig zoals hij is helpt hij de twee agenten om de man in te rekenen. De agenten nemen hem vervolgens mee naar het bureau om een getuigenverklaring af te gaan leggen.

Intussen krijgt Charlotte Haar-Tisten aan de deur die een haargroeimiddel Krolhemboll aan de man brengen. Ze hoopt dat dat middel zal helpen om Kiekeboe van zijn kale knikker af te helpen en koopt een flesje. De Haar-Tisten vangen later bot bij Leon Van der Neffe die hen uitscheldt voor langharig tuig en ander moois. 's Avond komt Kiekeboe niet thuis en Charlotte belt ongerust een collega (in de vorm van Persez, personage uit de BRT-reeks 'De Collega's') op. Het blijkt dat hij zelfs niet is komen opdagen op het werk.
René Verreth

René Verreth maakt een gastoptreden als Persez.

De volgende dag wordt de politie ingelicht en het is inspecteur Sapperdeboere die op de zaak wordt gezet. Kiekeboe is gezien bij de oude zeepfabriek waar hij de agenten had geholpen bij de arrestatie, en later ook nog in de buurt van het Noordstation waarbij één van de agenten achter hem aanzat. Maar geen enkele politiedienst blijkt op de hoogte te zijn van zo'n arrestatie.

Fanny en Konstantinopel hebben niet echt vertrouwen in het kunnen van Sapperdeboere. Daarom besluiten ze samen met Ferre, het nieuwe vriendje van Fanny, zelf op onderzoek uit te trekken naar Brussel. In de hoofdstad zijn ze getuige van een merkwaardig voorval. Toeristen zijn nat gespoten door Manneken Pis en verliezen hun haar. Meteen staan er enkele Haar-tisten klaar om Krollhemboll te verkopen. Nopel vindt na lang zoeken toch iemand die Kiekeboe gezien heeft. De oude Brusselaar heeft gezien hoe hun vader in de Beulenstraat (nu de Valkstraat) een huis werd binnengesleurd.

4-1
Het drietal komt aan in de Beulenstraat en zien verschillende Haar-Tisten het bewuste huis binnen- en buitengaan. Wanneer de kust veilig is dringen ze de kelder van het huis binnen. Ze ontdekken dat de kuren van Manneken Pis eigenlijk een actie is van de Haar-Tisten om meer Krollhemboll te kunnen verkopen. Ze zijn dan ook getuige hoe een man gehersenspoeld wordt. Als Kiekeboe de volgende is om deze behandeling te ondergaan, schieten ze in actie om hun vader te bevrijden. Tevergeefs worden ze gepakt en opgesloten.

Kiekeboe vertelt dan over het gesprek dat hij had met de andere man (Arthur Lokhead). Hij en zijn tweelingbroer Adolf hadden een handel in pruiken. Adolf begon te experimenteren met haargroeimiddelen en vond op een dag het fameuze Krollhemboll uit. Hij wilde stoppen met de pruikenhandel, maar Arthur zag dat niet zo zitten, waardoor het tot een breuk kwam tussen de twee broers. Als Arthur na een tijdje weer contact wil opnemen bleek hij spoorloos verdwenen te zijn. Krollhemboll bleef nog steeds te koop, en zo kwam hij op het spoor van Leider Jansen en zijn Haar-Tisten. Arthur werd ontdekt en kon op het nippertje ontsnappen. Maar twee Haar-Tisten, vermomd als agenten, gingen hem achterna. Dankzij Kiekeboe konden ze hem toch klissen, maar zagen zich genoodzaakt hem ook gevangen te nemen.

Nopel ontdekt dat er naast hun cel een holle ruimte is en dat een baksteen niet vastzit. Met wat prutswerk slaagt hij erin om de steen los te wrikken. Fanny en Nopel klimmen de holle ruimte in, maar Ferre en Marcel worden tegengehouden wanneer Leider Jansen de ontsnappingspoging bemerkt. De twee mannen worden nu stevig vastgebonden. Fanny en Nopel komen terecht in het rioolnetwerk van Brussel, maar slagen er in om weer boven de grond te komen. Daar lopen ze inspecteur Sapperdeboere tegen het lijf. Ze dringen opnieuw het huis binnen en slaan verwarring onder de Haar-Tisten door de machine waarmee ze Manneken Pis besturen op hol te doen slaan.

Dankzij een ingebouwde luchtballon in de lift kan Leider Jansen ontsnappen met Kiekeboe in zijn macht. Wanneer de lift over het Atomium vliegt valt door een schermutseling van de twee het laatste flesje concentraat van Krohllembol stuk op het monument. Dit zorgt er voor dat de 9 bollen opeens een volle haardos hebben. Kiekeboe en Jansen vallen uit de lucht, maar komen ongedeerd op de grond terecht. Het blijkt dat Leider Jansen eigenlijk Adolf Lokhead is. De Kiekeboes bevrijden dan de echte Leider Jansen, die opgesloten was door Adolf.

PersonagesEdit

TriviaEdit

  • Dit is het eerste album waarin veelvraat Inspecteur Sapperdeboere ten tonele verschijnt.
  • Enkele belangrijke (Brusselse) monumenten die een rol spelen in het verhaal zijn Manneken Pis en het Atomium.
  • Opmerkelijk: in de meeste albums neemt Marcel de auto om naar het werk te gaan, maar in dit geval ging hij te voet.
Voorganger Opvolger
De schat van Mata Hari De zwarte zonnekoning