Wikia

Zakjechips
Een Zakje Chips is het veertiende album uit de stripreeks. De eerste druk dateert van 1981. Het is voorlopig het enige album dat een volledig nieuwe cover kreeg na de modernisering van de stripreeks. Daarnaast is het de eerste keer dat Fernand Goegebuer opduikt.

InhoudEdit

In New York steelt Harry met de handjes een geheimzinnig doosje in opdracht van Daisy Bell. Daisy reist vervolgens naar België waar ze een afspraak heeft met Balthazar in het park. Daisy geeft hem een zakje chips en krijgt hiervoor een beloning en een ruiker bloemen. Gelukkig voor Daisy is ze allergisch voor rozen want niet veel later ontploft de ruiker bloemen.

Ondertussen is Marcel Kiekeboe op weg naar huis om naar het voetbal te kijken. Onderweg stopt hij nog even bij de plaatselijke winkel om een zakje chips te kopen. Op straat botst hij tegen Balthazar en hij neemt perongeluk het verkeerde zakje chips mee naar huis. Thuis krijgt Marcel bezoek van zijn nieuwe overbuurman: Fernand Goegebuer. Fernand vraagt of hij bij Marcel naar zijn feuilleton mag kijken en later begint hij aan de televisie te prutsen omdat volgens hem de kleuren niet helemaal correct zijn. Ondertussen eet Marcel het pakje chips helemaal leeg.

Op hetzelfde moment komt Balthazar aan bij Boris maar die ondervindt al snel dat er iets misgelopen is. Terwijl Daisy Bell staat te luistervinken, komt ze te weten dat het juiste pakje chips in de handen is gevallen van Marcel en ze gaat naar hem op zoek.

Wanneer de rest van de familie thuiskomt, begint Konstantinopel Kiekeboe naar een schaaktoernooi te kijken. Béber Tsuklatski verliest van Koppaf en krijgt een boos telefoontje van Gebrandtzoon Zofstuiger, een belangrijke schaakmeester. Maar blijkbaar werkt Tsuklatski samen met Boris en Balthazar want hij is niet tevreden wanneer hij te weten komt dat het zakje chips in de verkeerde handen is terecht gekomen. Boris gaat op bezoek bij de familie Kiekeboe en vertelt aan Marcel dat het zakje chips vergiftigd was. Hij stelt een operatie voor en stuurt Marcel naar de privékliniek van Dokter Hoedker in Nederoveropperonderheembeek. Maar Fanny Kiekeboe ziet Balthazar in het ziekenhuis en denkt meteen dat er meer aan de hand is. De volgende dag gaat ze op onderzoek en ze komt te weten dat Dokter Hoedker eigenlijk een dronkaard is die levenslang geschorst is als chirurg.

Die avond gaat Fanny terug naar het ziekenhuis maar deze keer samen met Konstantinopel terwijl ze Charlotte Kiekeboe gerust stellen. De twee verpleegsters zijn dronken en kunnen dus niet opereren waardoor Balthazar en Boris hun plaats moeten innemen. Terwijl kan Fanny de verpleegster uitschakelen en ze probeert Marcel wakker te krijgen. Maar Daisy Bell is ook van de partij en probeert hier een stokje voor te steken. Tijdens een gevecht worden ze plotseling benadert door een geheimzinnige man die Daisy Bell meeneemt. Konstantinopel, die buiten stond te wachten, ziet in het donker de geheimzinnige man een jonge vrouw dragen en hij denkt dat Fanny in gevaar is. Hij springt op de auto waarmee de man wegrijdt, om ze zo te volgen.

In het ziekenhuis zelf wordt alles klaar gemaakt voor de operatie. Fanny komt weer bij het bewustzijn en gaat mee naar de operatiekamer. Net voor de operatie komt de zwartharige verpleegster terug bij bewustzijn en ze ontmaskert Fanny waardoor de operatie uitgesteld wordt. Ondertussen komt Konstantinopel aan bij Zofstuiger. Blijkbaar werkt de geheimzinnige man in opdracht van hem. Konstantinopel wordt gezien door Stefaan, de assistent van Zofstuiger en ze sluiten hem op in de kelder.

De volgende morgen krijgt Charlotte bezoek van Fernand. Hij zag dat Fanny en Konstantinopel 's avonds weggereden waren en samen gaan ze naar het ziekenhuis omdat Charlotte vreest dat er iets ergs aan de hand is. In het ziekenhuis is de operatie niet langer nodig want het is al geregeld 'langs de natuurlijke weg'. Boris, Tsuklatski, Balthazar, dokter Hoedker en de drie verplegers gaan allemaal samen met de auto op weg. Iets later komen Konstantinopel en de geheimzinnige man aan en ze vinden Fanny die vertelt dat ze gevlucht zijn. Er volgt een wilde achtervolging waarbij ook Charlotte en Fernand terecht komen. Maar uiteindelijk is alles voor niets geweest want Balthazar had de pot in de WC leeggegooid omdat het veel te vies was volgens hem.

Later vertelt de politie het hele verhaal aan de familie Kiekeboe. Er zaten elektronische chips in het zakje van Marcel die zeer belangrijk waren. De geheimzinnige man is John Patato, de uitvinder van de chips en Daisy Bell was zijn secretaresse die met het idee wou gaan lopen. Alles is dus goed afgelopen tot Charlotte ontdekt dat ze Marcel vergeten zijn in Nederoveropperonderheembeek.

PersonagesEdit

TriviaEdit

  • Filmregisseur Woody Allen maakt een cameo op de eerste pagina.
  • Nederoveropperonderheembeek is een woordspeling op de Brusselse gemeente Neder-Over-Heembeek
Voorganger Opvolger
Kies Kiekeboe Mysterie op Spell-Deprik