Wikia

Huiskiekeboes
Het huis van de Kiekeboes is een locatie die al sinds De Wollebollen in de reeks wordt gebruikt.

PlaatsEdit

Het adres is volgens Het geheim van de kousenband Merholaan 1B, 2981 Zoersel-Parwijs. Naast hen woont Van Der Neffe met zijn gezin (1A)

In 1428 werden Schobbejak en Lorejas, twee bandieten ten gevolge van hun misdaden levend ingemetseld te Bockryck, waar nu het huis van de Kiekeboes staat (Spoken in huis).

Het is dus onduidelijk waar het huis precies staat. Is het nu in de provincie Antwerpen (Zoersel) of Limburg (Bokrijk)?

BewonersEdit

De vier bewoners van dit pand is de familie Kiekeboe; Marcel, Charlotte, Fanny en Konstantinopel. De Kiekeboes zijn hier komen wonen toen Charlotte in verwachting was van Konstantinopel. Hiervoor woonden ze op een appartementje, maar dat zou te klein worden eens het tweede kind er zou zijn. Bij de aankoop van het huis maakten ze kennis met hun toekomstige buur: Staf Auder. Maar bij de verhuis bleek dat de Van der Neffes het huis van meneer Auder hadden gekocht, want hij ging naar het bejaardentehuis (Lang zullen ze leven).

In De zaak Luc Raak krijgt Marcel een voor hem onaangename huisgenoot. Wanneer Carmella en haar kinderen op weekend vertrekken naar zee, komt Leon Van der Neffe terug thuis van de kazerne. Het hele huis is afgesloten en hij heeft zijn sleutel vergeten. Marcel lacht zich een breuk, totdat Charlotte Leon uitnodigt om een weekend bij hen te logeren.

In Witter dan wit telt het huis twee extra bewoners. In het vorige album, Zand erover, had Moemoe een huis laten bouwen. Omdat dit gefinancierd was met gestolen geld, werd de bouw halverwege stilgelegd. Moemoe is dus genoodzaakt om bij haar zoon in te trekken. Firmin van de Kasseien is buitengegooid door zijn vrouw omdat ze zijn buitenechtelijke avontuurtjes niet meer kan verdragen. Op het einde van het verhaal heeft Moemoe een eigen appartement gevonden en is het weer koek en ei tussen Firmin en zijn vrouw.

Kiekebanus: De famile Kiekeboe doet aan huizenruil met de familie Urbanus. Urbanus, Cézar en Eufrazie wonen tijdelijk in het huis van de Kiekeboes, terwijl onze helden hun intrek nemen in de woning van de bekendste Tollembekenaars.