Wikia

Kiesk iekeboe
Kies Kiekeboe is het dertiende album van de stripreeks. De eerste druk verscheen in 1980.

InhoudEdit

Terwijl Marcel Kiekeboe in zijn vaste stamkroeg commentaar geeft op het hele politieke gedoe, wordt hij opgemerkt door Bill Speckneck, een Amerikaanse zakenman die een reclamebureau leidt. Hij wil van Marcel een echte politicus maken.

Thuis vertelt Marcel het nieuws aan Charlotte Kiekeboe en de rest van de familie. Charlotte verklaart hem voor gek maar Marcel is er zeker van dat hij een boeiende carrière kan hebben in de politiek. De volgende morgen worden er al meteen foto's gemaakt voor de affiches en hij leert enkele concurrenten kennen. Eén van deze concurrenten is Hector Leepmans, de nieuwe vriend van Fanny Kiekeboe. Hector is van de partij groen links. Daarnaast wordt hij gecontacteerd door Jonkheer Piston de la Soupape. Deze 96-jarige jonkheer probeert Marcel om te kopen om uit de politiek te stappen. Marcel geeft niet toe en is vastbesloten om de verkiezingen te winnen.

Pison de la Soupape laat het hier niet bij, en stuurt zijn butler, Vaast, op pad. Vaast knoeit met de telefoon van de Kiekeboes maar dit heeft niet het gewenste effect. Het volgende plan gaat door wanneer er een TV-ploeg opnames komt maken in het huis van de Kiekeboes. Bill wil de kijkers laten zien dat de familie Kiekeboe en hechte en goede familie is maar volgens hem ontbreekt er iets: een hond. Konstantinopel Kiekeboe lost het probleem op wanneer hij iets later terugkomt met een hond, Woewoe genoemd. Vaast infiltreert tijdens de TV-opnames en kan op deze manier de opnames saboteren door een film van Charlie Chaplin over de opnames te kopiëren. Marcel begint al snel door te hebben dat de jonkheer hier iets mee te maken heeft maar hij blijft zijn politieke carrière nastreven.

Wanneer het tijd is om affiches te plakken, wordt Marcel opnieuw ingehaald door Pison de la Soupape en Vaast. Elke nacht gaat Vaast op pad om over de affiches van Marcel te plakken. Marcel kan Vaast op heterdaad betrappen maar de volgende morgen zijn alle affiches verscheurd.

De volgende dag wordt Marcel naar een louche buurt gestuurd. Hij weet niet dat dit weer een valstrik is van de jonkheer en Vaast. Hij wordt opgewacht door Loekedoe, die Marcel probeert te verleiden. Op het zelfde moment bevinden Vaast en de jonkheer zich achter een neppe spiegel om alles te filmen. Gelukkig komen Bill en Charlotte net op tijd binnen om dit te vermijden.

Later breekt er een belangrijke dag aan in de politieke carrière van Marcel: een grote meeting dat live op TV wordt uitgezonden. Marcel wordt onthaald als het idool van het volk en geeft een grote speech. Vaast is ook van de partij en kan de souffleur van Marcel uitschakelen. Hij neemt de plaats van de souffeur in en zegt alle verkeerde dingen voor waardoor Marcel helemaal afgaat voor het publiek. Alles loopt uit de hand wanneer Woewoe plotseling in de zaal opduikt en de echte eigenaar opdaagt en Marcel beschuldigt van ontvoering. Marcel wordt uitgelachen en uitgescholden door het publiek en moet vluchten. Marcel besluit dan maar om zijn droom op te geven en de volgende dag gaat hij op bezoek bij de jonkheer om zijn aanbod eindelijk te aanvaarden. Daar aangekomen komt hij te weten dat de jonkheer overleden is. Hij komt ook eindelijk te weten wie zijn affiches kapot scheurde: Leon Van der Neffe.

PersonagesEdit

TriviaEdit

  • Verschillende politieke affiches hebben een dubbele betekenis op de eerste pagina:
    • Stem blanco: de partij van de witte producten! (Blanco stemmen doen mensen wanneer ze niet weten op wie ze moeten stemmen)
    • Met deze vrouw wordt het anders! (Niemand minder dan De Dikke Dame)
    • Sociaal Economisch Kordaat Soepel (SEKS) en het nummer 69 heeft ook een seksuele betekenis
  • Op pagina 10 is er een verwijzing naar het bekende sprookje van Sneeuwwitje.
  • Wanneer Loekedoe Marcel probeert te verleiden, maakt ze een verwijzing naar een liedje van Jimmy Frey (Zo mooi, zo blond en zo alleen)
Voorganger Opvolger
De trawanten van Spih Een zakje chips