Wikia

KIEKEBOE  is super leuk
96
Leon Van der Neffe is al jarenlang de buurman van Marcel Kiekeboe. Hij is een hoofdpersonage sinds het derde album, De dorpstiran van Boeloe Boeloe.

Hij heeft een zeer opvliegend karakter. Hierdoor krijgt hij vaak ruzie met Marcel Kiekeboe en met de hele buurt in het algemeen. Hij kan niet tegen lawaai en hij wil ook niet gestoord worden door liefdadigheid.

Leon is beroepsmilitair. In het album Geeeef acht! gaat Marcel opnieuw naar het leger en kan Leon de baas spelen over hem. Naast zijn reguliere baan in het leger durft hij toch wel eens in het zwart gaan werken, zoals in Tegen de sterren op als afwasser in restaurant Le Gourmet Blase. In De wokchinees was hij ook bereid om illegaal zijn nier af te staan voor transplantatie, nadat zijn vrouw hem bij de echtscheiding had gepluimd.

OorsprongEdit

Leon Van Der Neffe werd bedacht op aandrang van de toenmalige hoofdredacteur van Het Laatste Nieuws die graag wou dat Merho de familie Kiekeboe confronteerde met een racistische buurman, als kritiek op de discriminatie.

Zijn achternaam, Van Der Neffe, is afgeleid van de Vlaamse dialectuitdrukking, die van der neffe (die van hiernaast) als men naar een buurman verwijst.

FamilieEdit

Hij was jarenlang getrouwd met Carmella Van der Neffe en samen hebben ze twee kinderen: Joeksel Van der Neffe en Froefroe Van der Neffe. Sinds het album En in kwade dagen is het koppel gescheiden. Leon heeft sindsdien
127

Familie Van der Neffe , ?,,

al een aantal relaties gehad maar deze duurden meestal niet lang. Leon heeft een tweelingbroer, Leo Van der Neffe, die werkt als cipier in de Ribbedebiegevangenis .
Sinds zijn scheiding met Carmella, is het karakter van Leon enigzins veranderd. Hij is meer liefdevol geworden en hij gaat terug allerlei oude hobby's hernemen (zijn Elvis-obsessie bijvoorbeeld).

VerschijningenEdit

Geeeef acht! en

Sinds zijn eerste optreden in het album De dorpstiran van Boeloe Boeloe heeft Leon al bijna in elk album meegespeeld. Soms gaat het om een klein gastrolletje maar hij heeft ook al vaak een hoofdrol gespeeld in een album. In het album Mysterie op Spell-Deprik komt hij bijvoorbeeld samen met zijn familie in de klauwen van Timotheus Triangl. Andere albums waarin hij een belangrijke rol heeft zijn En in kwade dagen, De trawanten van Spih, eeef acht! en